Thursday, October 30, 2008

גוגל, היסטוריה של מנועי חיפוש ו- שכתוב כתובת אינטרנט/מוד רירייט Mode Rewrite

שאלה מציקה ומתעדכנת – האם מנוע החיפוש גוגל תומך/אוהב/מוריד/מעלה אתרים המשתמשים בשיטות שיכתוב כתובת אינטרנט (Mode Rewrite)? אם תשאלו את אנשי מקצוע קידום ושיווק האתרים הטריים בתחום, תקבלו מחלקם תשובה נחרצת ‘כן’ ותשובה עדכנית יותר מחלק אחר – ‘לא’. אם תשאלו אנשי מקצוע ותיקים, תבינו שכולם צודקים.

מהו Mode Rewrite (שכתוב כתובות אינטרנט)

מדובר על מכלול של פונקציות ו’תיחמונים’ המאפשרים (בעיקר בשפת הפיתוח PHP אולם, תתפלאו גם מבוצעת להפליא באתרי ASP ואפילו ASP.Net. את האחרונים אגב, תוכלו תמיד לזהות על פי סיומת הקובץ aspx) לקחת כתובת מסורבלת ולהציג אותה בצורה נעימה יותר לעין. לדוגמא מעודנת והגיונית של העניין, ניקח את הכתובת הבאה:

http://theraven20.blogli.co.il/archives/40

בפועל, מסתתרת כאן כתובת מסובכת וארוכה הרבה יותר, מלאה סימני שאלה ופרמטרים. אולם השימוש הנ”ל ב Mode Rewrite הוא שגרם לגוגל ומנועי החיפוש, ‘לבלוע’* את הטריק עם תחילת התפשטותו ברחבי הרשת.

היסטוריה של מנועי חיפוש

* לפני כשלוש שנים, החלו האתרים הראשונים להשתמש בשיטות אלו בצורה מאסיבית והרבה פחות ‘מעודנת’. ז”א, נוצר מצב שבו כמעט לכל כתובת מסורבלת ומסובכת, נוספה כתובת ‘נקייה’. מנועי החיפוש מיד דירגו את האתרים הנ”ל במקומות גבוהים, במיוחד לאור העובדה שדימוז (שאז נחשב ‘משהו’ והיום אפילו זה לא) וויקיפדיה, השתמשו בשיטות אלו והם נחשבו (האחרון בינהם עד היום) לאתרים ‘נקיים’ ומאורגנים ‘תיקנית’.

כשהבינו בגוגל שרבים משתמשים בשיטה, הם הצהירו רשמית בבלוג החברה, כי הם מוכנים – בתור מנוע חיפוש כמובן – לקבל כמות Mode Rewrite מסויימת (ציטוט: “…some Mode Rewrit.”). הפרשנות החד צדדית כאילו גוגל בעצם מעודדת את בעלי ומקדמי האתרים להשתמש ב’מוד רירייט’, גרמה להתרחבות התופעה עד כדי מקרי קיצון ושימושים לא נאותים בעליל בשיטה, שהלכה והורחבה לכדי מפלצת שיכפול כתובות.

מה עמדת גוגל (והשאר) ביחס לתופעת ריבוי כתובות URL לאותו אתר?

מאז ומתמיד סלדו בגוגל מנסיונות קידום ‘מלוכלכים’. זה לא אומר שאי אפשר, זה רק אומר שבטווח הארוך, גוגל תעשה הכל כדי למנוע מאתר המבצע פעולות לא ראויות, להופיע בעמודי התוצאות הראשונים. מקדמים שעובדים בשיטות כאלו – הינם טיפשים או יודעים טוב מאד מה הם עושים ושיקולי ROI הם שעומדים על הפרק אצל האחרונים. אצל הטיפשים זו פשוט טיפשות J

אז כשגוגל פתאום פקחו עיניים וגילו שכל בלוגון או אתרון מתמלא בעשרות ולפעמים אלפי דפים שאינם קיימים, אלא מציג כתובות כפולות לאותם דפים בדיוק, החליטו להקשיח את העמדה. לאחרונה הצהירו בגוגל כי Mode Rewrite הינה פעולה המסכלת את האינדוקס היאות של גוגל. ז”א, גוגל ‘מבקשת’ מבעלי אתרים להם כתובות עם פרמטר אחד, לאפשר לרובוט/בוט/עכביש/קרולר לנסות לבד לשנות פרמטרים, להחליף ולהבין מה הוא דף אחד עם פרמטרים שונים ומה הם דפים סטטיים ‘אמיתיים’. לגבי כתובות ארוכות מאד, מציעה גוגל להשתמש בכובד ראש בשיטה. בכל מקרה הם מדגישים – א. לא להטעות. ב. לדווח על כתובת אחת (המובילה) לכל דף באתר, בתוך קבצי Robots וסייטמפ.

אז …Mode Rewrite, כן או לא?

כמו שפתחתי (ולא את רגליי), כך אסיים. כן ולא היא התשובה הנכונה ביותר כרגע.

בהצלחה!

TheRaveN 2.0

שיפוץ מטבח? מה דעתכם להחליף מטבח?

No comments:

Post a Comment