Tuesday, September 14, 2010

10 המלצות למשווקים/מקדמי אתרים בעקבות שינויים של גוגל אינסטנט ושיטות אופטימיזציה למנועי חיפוש

גוגל אינסטנט גמו כל רופא מרפא וממציא תרופה
האם גוגל אינסטנט הרג תהליכי קידום אתרים? האם זה סופו של ה SEO? לא.

ב 9.9.2010 השיקה גוגל את מנוע הצגת התוצאות המיידיות, על פי ניחוש כוונות המחפשים, על פי תחילת הקלדת החיפוש וההיסטוריה/סטטיסטיקה של שאר משתמשי העולם. השם - Google Instant, המטרה - לעצור את העלייה של יאהו/בינג. ההכרזה על תוצאות חיות בגוגל, היא שינוי ממשק מנועי החיפוש הגדול ביותר מאז המצאתם (הקלדת שאילתה>לחיצה>קבלת דף תשובות) והשינוי הטכנולוגי הגדול ביותר מאז הכנסת אלגוריתם 'קפאין' של גוגל. אחד ממהנדסי התוכנה של גוגל הגדיר את השינוי ככל כך דרוש וברור, עד כדי כך שבעתיד, נתהה האם לא כך היה אמור להיות מנוע חיפוש מלחתחילה.

1. הרקע - גוגל אינסטנט לא הומצא עכשיו. מדובר על התפתחות טבעית של תיקוני איות > תוצאות זמן אמת > קפאין > הצעות השלמת חיפוש בזמן אמת > סימון תוצאות בכוכבים. במילים אחרות, הכתובת הייתה על הקיר, כל ההתפתחות הזו היא טבעית והיא משלבת בין כל הנ"ל. במילים אחרות - הופעה בעמוד הראשון מאז ומעולם הייתה נכס יקר, עכשיו ערכה עלה.

2. המטרה העיקרית - לצמצם זמן ופעולות. הממשק החדש שמציג גוגל אינסטנט אמור לחסוך בכל חיפוש בין שתיים לחמש שניות. החיסכון המרכזי הוא שהתוצאות מופיעות תוך כדי הקלדה, אז אין צורך בכפתור חיפוש. בנוסף, מציעה גוגל אפשרויות חיפוש נוספות שאליהן אפשר להגיע עם תנועת העכבר או בעזרת החיצים והתוצאות כבר מופיעות, שוב, ללא הקלקה.

3. הכנת הקרקע - חשוב לציין שגוגל אינסטנט עוד לא שינה בפועל את עולם החיפוש. כמות המשתמשים שנחשפת אליו קטנה יחסית (בכוונה ותוך כדי מדידה פרטנית). מי שמחפש ישירות מהדפדפן, עדיין לא נהנה מהאופציה לראות תוצאות חיות תוך כדי הקלדה, כנ"ל לגבי משתמשים שאינם מחוברים לחשבון שלהם ו/או אינם מארהב/בריטניה/צרפת/איטליה/גרמניה/ספרד. בנוסף, גוגל דאגו להתאים את החוויה לדפדפנים חדשים יחסית (בלי תמיכה ב IE7 או פיירפוקס 2 ומטה לדוגמא) ועד סוף השנה אמורים להשיק תוספים לכרום, ספארי ופיירפוקס, כדי לאפשר תוצאות חיות בחיפוש ישיר מהדפדפן.

4. אפשר 'לכבות' - גוגל אינסטנט יופעל רק אצל מי שלא הגדיר אחרת. כדי לבטל, ליחצו על הקישור הייעודי מימין לתיבת החיפוש בעמוד הבית של גוגל. בעמוד Google.com/Preferences תוכלו להגדיר את זה כקבוע.
google instant off.png


google instant off pref.png

5. לממשק החדש יש השפעה גדולה על הביצועים של מודעות ממומנות. מבחינה רשמית, גוגל מצהירה שהממשק החדש אינו משנה את האלגוריתם הבסיסי שקובע איזו ואיפה יופיעו הפרסומות. אולם, כך הם מודים, הם יאלצו להסתכל מחדש על ספירת החשיפות. אחד מהפרמטרים שמודדים מפרסמים הוא אחוז הקלקה, מכיוון שמעתה יחשפו יותר, הרבה יותר מודעות, הם צריכים לשקול מחדש 'מה היא חשיפה'. גוגל הציבה תנאים חדשים שקובעים מה היא חשיפה - אם משתמש בחר באחת ההצעות על ידי קליק או בלחיצה על כפתור החיפוש, זה חשיפה. אם המשתמש מקליק על תוצאה כלשהיא בדף התוצאות, זו חשיפה. אם במשך שלוש שניות לא ביצע המחפש דבר, זו חשיפה.

6. השפעה על שאילתות חיפוש - שינוי תפיסה חיפושית. ממש כמו בתוצאות הממומנות, גם בתוצאות האורגניות תראו חשיפה גדולה יותר (אפשר לראות כמות חשיפות פר מילה בחשבון גוגל לבעלי אתרים). אתרים שממוקמים גבוה בתוצאות חיפוש עבור חיפושים כלליים וספציפים, יראו עליה משמעותית בחשיפות, בעיקר בגלל שהם יוצגו תוך כדי הקלדה מספר פעמים בעוד המשתמש מצמצם את החיפוש שלו מדי הקלדה. הנתון המשמעותי ביותר לבעלי ומקדמי אתרים מבחינת תנועה לאתר מגוגל, הוא זה - גוגל תעביר לשרת האתר את המונח חיפוש המלא, גם אם המשתמש הקליק על תוצאה מביטוי חיפוש חלקי. ז"א, אם חיפשתי רק 'חנות גר' ועלה אתר בעקבות החיזוי של גוגל שאני מחפש 'חנות גרביים', בעל אתר הגרביים יראה את התנועה שלי תחת מילת החיפוש 'חנות גרביים'.

7. אפשר לעקוב אחר התנהגות ותנועת גוגל אינסטנט בעזרת מערכות ניטור וניתוח תנועה. יש דרך בסיסית ומתקדמת לניטור מושלם. הבסיסית - צרו סגמנט נתונים שמגיע רק מ Chrome v5/6, Firefox v3, Safari v5 for Mac and Internet Explorer v8. החסרונות בשיטה הזו הן שהניטור יעשה על פי סעיף 6, קרי המילים שתראו יהיו המילים המלאות, החזויות ולא מה שהמתמש חיפוש ובנוסף, בכל פעם שגוגל תתמוך בעוד דפדפן, תצטרכו להוסיפו לרשימה של הסגמנט. הדרך המתקדמת מבוססת על פרמטר ייחודי שעובר לאתרים רק על ידי גוגל אינסטנט והוא - 'oq='. בודדו אותו בנתונים ותקבלו את כל המילים שבהם האתר שלכם מוצע עבור גולשים. עדכון: גוגל הוציאו פוסט חדש בנושא בו הם טוענים כי הפרמטר אינו ייחודי לאינסטנט ולכן אין להסתמך עליו.

8. סוד האותיות - אם תחפשו אותיות בודדות בגוגל אינסטנט, תראו כי רוב התוצאות הראשונות הן מותגים גדולים. כמו כן, יש עדויות ברחבי העולם שתוצאות אלו מתעדכנות על פי טרנדים.

9. מילות עצירה והצעות - לגוגל אינסטנט יש כמה הגבלות, החיפוש Adult Only יראה לכם שאין הצעות ורק אם ממש בא לכם, תקליקו על לחצן החיפוש...אולדסקול! לעומת זאת, גוגל מציגה הצעות ואפשרויות אחרות שלא היו צפות עד עתה. גוגל יודעת 'מעתה', שאם אתם מחשבים ניב כלשהוא לדוגמא, מאד ייתכן והמילה 'ניבים' או 'ניב' גם היא רלוונטית לחיפוש ותקבלו תוצאות קשורות.

10. סיכום הזעזוע הגדול של עולם החיפוש ברשת - גוגל אינסטנט אידיאלי למכשירי כף יד ומסכי מגע, השינויים בעולם המודעות הממומנות עלול להביא לגל של רכישת מילים כלליות (מהלך כלכלי שרק הגדולות באמת יהיו מסוגלות לעמוד בו לאורך זמן), הכיוון הוא לוקליזציה ופרסונליזציה של תוצאות.

האם גוגל אינסטנט הרג תהליכי קידום אתרים? האם זה סופו של ה SEO? לא. ממש לא. להיפך. אבל זה, גבירותי ורבותי, כבר משחק אחר לגמרי.

8-)

TR2.0

No comments:

Post a Comment